Det finns mer än en miljon företag i Sverige och av dessa har hela 99 procent under 50 anställda. Dessa mindre och medelstora företag har sedan 1990 skapat 4 av 5 nya jobb i landet. Tillsammans har de inte mindre än två miljoner anställda. Men även om småföretagen är en viktig motor i ekonomin delar många företagare samma problem och utmaningar. De är inte så insatta i lånemarknaden som de skulle vilja vara – stämmer detta in på dig är det viktigt att du lär dig mer om företagslån.
Växande företag får alltför ofta avslag på sina låneansökningar. I teorin ska det förstås finnas en tröghetsfaktor på lånemarknaden. Det gäller trots allt inte välgörenhet utan långivarna försöker också hitta sätt att tjäna pengar och vara lönsamma. Med det sagt kan du på flera olika sätt förbättra dina möjligheter att få ett positivt besked på din låneansökan.
Lär dig mer om företagslån och öka dina möjligheter att få låna
Det finns en smärre uppsjö av långivare att välja mellan på marknaden. Dessa är några av de mer populära långivarna som tillhandahåller företagslån:
- Krea
- Toborrow
- Creddo
- Lendo
- Fakturino
Allesammans erbjuder de företag lån med varierande villkor. En sak har de dock gemensamt: du kan ha en bättre chans att få låna om du först lär dig mer om företagslån.
För att hjälpa dig lite på traven har vi sammansatt en lista över de viktigaste sakerna som du bör känna till och tänka på. Dessa inkluderar att du bör:
- Se på saken ur långivarens perspektiv. Varför skulle de vilja låna ut pengar till ditt företag?
- Kunna sätta fingret på exakt hur mycket pengar du behöver låna. Många företag ansöker om större lån än vad de egentligen behöver.
- Lära dig från dina misstag. Ta reda på varför du får avslag på din låneansökan och lär dig mer om företagslån.
- Erbjuda säkerhet om du har låg kreditvärdighet. På så vis kan du öka dina möjligheter att få låna pengar.
- Vara väl medveten om vad du ger dig in på. Läs igenom villkoren noggrant och försäkra dig om att du är införstådd med dem.
- Ansöka via nätet snarare än på ett fysiskt bankkontor. Dra nytta av nischbanker och andra mindre aktörer som huserar på internet.